فراز ایران

نوشته‌های گونه‌گون ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

فراز ایران

نوشته‌های گونه‌گون ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

ترور امام خمینی

ترور امام خمینی، نهر جاری، شرک اصغر

به نام خدا

اُنس با قرآن
وَمَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِیَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِینَ * أَوْفُوا الْکَیْلَ وَلَا تَکُونُوا مِنَ الْمُخْسِرِینَ * وَزِنُوا بِالْقِسْطَاسِ الْمُسْتَقِیمِ * وَلَا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیَاءَهُمْ وَلَا تَعْثَوْا فِی الْأَرْضِ مُفْسِدِینَ: من [شُعیب ع ] از شما بر ابلاغ رسالتم هیچ پاداشی نمی خواهم، پاداش من فقط بر عهده پروردگار جهانیان است،پیمانه را کامل بدهید و از کم فروشان نباشید،و [متاع و کالا را] با ترازوی درست وزن کنید،و از قیمت اشیا و اجناس مردم به هنگام خرید نکاهید، و در زمین تباهکارانه فتنه و آشوب برپا نکنید. (سوره ۲۶: الشعراء - جزء ۱۹ -  آیات 180 تا 183، ترجمۀ شیخ حسین انصاریان)
=================
2- شیخ عبدالمؤمن دالاهو
تفسیر قرآن کریم توسط
شیخ عبدالمومن دالاهو
عالم و نویسنده مسلمان غنا
در مسجد اهل‌البیت (ع) تماله.
(منبع)

3- ترور امام خمینی
«مسئولیت حفاظت جماران و شخص امام به حاج احمد آقا سپرده شده بود. آن روزها ترور پشت ترور، شخصیت های اصلی نظام و مردم بی گناه کوچه و خیابان را نشانه می گرفت و بمب ها بودند که در گوشه ای صدای انفجارشان تا دوردست ها می پیچید. کارشان به جایی رسید که دفتر حزب جمهوری اسلامی را هم منفجر کردند و به گمانشان که اگر امام، رئیس جمهور و نخست وزیر را هم هدف قرار دهند دیگر کار انقلاب تمام است.

رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس مجلس و وزرا جلسه ای با امام داشتند که باید به جماران می آمدند. کشمیری نیز قرار بود با ساکی که یک سری کاغذ و قلم و وسایل مورد احتیاج برای ثبت جلسه در آن است وارد جماران شود و به اصطلاح خودشان از گفت و گوهای جلسه یادداشت بردارد اما با مطالعه ایکه انجام شده بود قرار بود هیچ کس تحت هیچ شرایطی بدون گشت وارد محوطه بیت امام نشود.


گفته شد که آقای رجایی می گوید کشمیری دبیر شوراست و بگذارید وارد شود تا صورت جلسه را بنویسد و اگر نخواهیم به او اعتماد کنیم پس به چه کسی می خواهیم اعتماد کنیم که این موضوع با مخالفت مجدد حاج احمد آقا مواجه شد دوباره اصرار کردند که آقای رجایی و باهنر بالا نمی آیند تا آقای کشمیری بیاید. باز هم حاج احمد آقا اجازه ورودش بدون گشتن را نداد.


او هم به گمان اینکه اگر ساک را در سه راهی بیت بگذارد ممکن است بچه های گشت به آن مشکوک شوند و قضیه لو برود به حالت اعتراض راه بازگشت را در پیش گرفت و رفت و این تدبیر باعث شد تا توطئه ترور امام ناکام بماند اما همان کیف چند وقت بعد دفتر نخست وزیری را منفجر کرد و رجایی و باهنر شهید شدند.

(مسعود کشمیری از اعضای سازمان منافقان که تا سطح جانشینی دبیر شورای عالی امنیت ملی هم پیش رفته بود، وی با قرار دادن یک ساک پر از مواد منفجره، دفتر نخست وزیری را در هشتم شهریور ماه سال 60 منفجر کرد و رئیس جمهور و نخست وزیر را به شهادت رساند. در ابتدا همه گمان می کردند که او نیز جز شهدای حادثه است ولی بعد کاشف به عمل آمد که خیر او از کشور گریخته است. وی بعد از 35 سال در اردیبهشت سال 95 دستگیر شد. (منبع)

4-شهید بهشتی دبیر زبان انگلیسی قم

...او که دور شد، جلو رفتم و سلامی دادم و پرسیدم:
این آقا کیست؟
و پاسخ شنیدم که
او سید محمد بهشتی از فضلای مشهور این حوزه است،
چطور او را نمی شناسی؟!
گفتم: آخر شنیده ام که دبیر انگلیسی است
و او پاسخ داد:
بله، او با این کار هم خرج زندگی اش را تأمین می کند
و هم در کسوت روحانیت،
بچه ها را تحت مراقبت اخلاقی خود دارد؛
چون تدریس زبان انگلیسی او
موجب تعجب بچه هاست.
(منبع)



5- نماز، نهر جاری مؤمن

داستان کوتاه: «امام علی (ع) فرمود: از حبیب خودم رسول خدا شنیدم که فرمود: امید بخش ترین آیه قرآن این آیه است واقم الصلوة طرفى النهار و زلفا من اللیل ان الحسنات یذهبن السیئات ذلک ذکرى للذاکرین" سوره هود آیه 114. و فرمود: اى على! آن خدایى که مرا به حق مبعوث کرده و بشیر و نذیرم قرار داده یکى از شما که برمى‏خیزد براى وضو گرفتن، گناهانش از جوارحش مى‏ریزد، و وقتى به روى خود و به قلب خود متوجه خدا مى‏شود از نمازش کنار نمى‏رود مگر آنکه از گناهانش چیزى نمى‏ماند، و مانند روزى که متولد شده پاک مى‏شود، و اگر بین هر دو نماز گناهى بکند نماز بعدى پاکش می‏کند، آن گاه نمازهاى پنجگانه را شمرد.

بعد فرمود: یا على جز این نیست که نمازهاى پنجگانه براى امت من حکم نهر جارى را دارد که در خانه آنها واقع باشد، حال چگونه است وضع کسى که بدنش آلودگى داشته باشد، و خود را روزى پنج نوبت در آن آب بشوید؟ نمازهاى پنجگانه هم به خدا سوگند براى امت من همین حکم را دارد. (منبع)

6- ریاکاری؛ شرک اصغر

در بین انواع شرک خفی، ریا، شرکی است که علاوه بر آثار فردی و عذاب اخروی، دارای تأثیرات مخرب اجتماعی و دنیوی نیز هست. پیامبر اکرم (ص) فرمود: «خطرناک ترین چیزى که از آن بر شما مى ترسم، شرک اصغر است». اصحاب گفتند: شرک اصغر چیست اى رسول خدا؟ فرمود: ریا کارى. و اضافه کرد: «روز قیامت هنگامى که مردم با اعمال خود در پیشگاه خدا حاضر مى شوند، پروردگار به آنهایی که در دنیا «ریا» مى کردند مى فرماید: به سراغ کسانى که به خاطر آنها ریا مى کردید، بروید، ببینید پاداشى نزد آنها مى یابید؟. (منبع)

7- خانۀ عکس
نام خلیج فارس بر سنگ قبر سربازان آمریکایی قبرستان آرلینگتون.(منبع)

عقاب، زنان مصر، سلیمان تنگه

زنان مصری، عقاب و خروس، سلیمان تنگه

به نام خدا

اُنس با قرآن
وَمَا کُنْتَ تَتْلُو مِنْ قَبْلِهِ مِنْ کِتَابٍ وَلَا تَخُطُّهُ بِیَمِینِکَ إِذًا لَارْتَابَ الْمُبْطِلُونَ: و پیش از این [قرآن]، تو هیچ نوشته ای را نمی خواندی و آن را با دست خود نمی نوشتی وگرنه باطل گرایان یاوه گو [در وحی بودن و حقّانیّت آن] شک می کردند(سوره ۲۹: العنکبوت - جزء ۲۱- آیۀ 48،  ترجمۀ شیخ حسین انصاریان).
=================


2- بشّار اسد و خانواده اش
بشار اسد رئیس جمهور سوریه و خانواده اش
در مراسم افطار روز 14 ماه مبارک رمضان. (منبع)

3- زنان مصری
به قلم دامنه. به نام خدا. برای نخستین بار، 144 زن _با هدف رویارویی با جریان‌ های افراطی_ برای سخنران مذهبی در مساجد مصر، به کار گرفته خواهند شد. حوزۀ کار آنها تنها بخش‌های زنانه ی مساجد است و آن‌ ها به همان کارهایی که خطیبان بخش‌ های مردانه می‌ پردازند، خواهند پرداخت، و هفته‌ ای دو روز، پیرامون مسائل مربوط به زنان سخنرانی خواهند کرد. (منبع)

چکّلی پکّلی دامنه : 1- مگر 144 زن قادرند در سراسر مصر حریفِ افراطیون شوند؟ 2- مگر مصری ها نمی دانند وارث فراعنه ی مصرند و هنوز نیز یک ژنرال کودتاچی _عبدالفتاح السّیسی_ بر آنان حکمرانی می کند؟ 3- مگر فاطمیون این کشور که چندین سال به اسم اهل بیت (ع) بر مصر حاکم شدند، توانستند از این نوع بلیه ها رهایی یابند. 4- افراطی گری آفتی ست که نه مصرِ مسلمان که نسلِ مسلمین را گرفتار کرده است. 5- شاه ایران نیز با ایجاد سپاه دین و دانش، می خواست ایران وارد را تمدن! کند.


4- سدّ سلیمان تنگۀ ساری
سدّ سلیمان تنگۀ ساری. 2 تیرماه 1396. عکاس: جناب یک دوست
تیرماه 1396...
ارسالی جناب یک دوست
ادامه...اینجا



5- خروس و عقاب

داستان کوتاه: «کوه بلندی بود که لانه عقابی با چهار تخم، بر بلندای آن قرار داشت.یک روز زلزله ای کوه را به لرزه در آورد و باعث شد که یکی از تخم ها از دامنه کوه به پایین بلغزد.بر حسب اتفاق آن تخم به مزرعه ای رسید که پر از مرغ و خروس بود.مرغ و خروس ها می دانستند که ...
باید از این تخم مراقبت کنند و بالاخره هم مرغ پیری داوطلب شد تا روی آن بنشیند و آن را گرم نگهدارد تا جوجه به دنیا بیاید.یک روز تخم شکست و جوجه عقاب از آن بیرون آمد.جوجه عقاب مانند سایر جوجه ها پرورش یافت و طولی نکشید که جوجه عقاب باور کرد که چیزی جز یک جوجه خروس نیست.

او زندگی و خانواده اش را دوست داشت اما چیزی از درون او فریاد می زد که تو بیش از این هستی. تا این که یک روز که داشت در مزرعه بازی می کرد متوجه چند عقاب شد که در آسمان اوج می گرفتند و پرواز می کردند. عقاب آهی کشید و گفت: ای کاش من هم می توانستم مانند آنها پرواز کنم.

مرغ و خروس ها شروع کردند به خندیدن و گفتند: تو خروسی و یک خروس هرگز نمی تواند پرواز کند.اما عقاب همچنان به خانواده واقعی اش که در آسمان پرواز می کردند خیره شده بود و در آرزوی پرواز به سر می برد.اما هر موقع که عقاب از رویایش سخن می گفت به او می گفتند که رویای تو به حقیقت نمی پیوندد و عقاب هم کم کم باور کرد.
بعد از مدتی او دیگر به پرواز فکر نکرد و مانند یک خروس به زندگی ادامه داد و بعد از سالهازندگی خروسی، از دنیا رفت.» (منبع)


6- تشییع جنازۀ مرحوم اسماعیل شاهمیری
ارسالی جناب یک دوست
به قلم دامنه. به نام خدا. شادروان اسماعیل شاهمیری فرزند حاج مرتضی شاهمیری ست. درگذشت جانسوز این جوان رنج و دردکشیده، بر همگان تلخ آمد. چراکه؛ مدتی زیاد، متحمّل بیماری سخت و جانکاه سرطان بود که سرانجام از میان همۀ نزدیکان خود، خصوصاً همسرش، به دیار باقی پرکشید. روح آن مرحوم شاد و غریق رحمت خداوند باد. ادامۀ عکس ها: ... اینجا


7- عکس: تهران. موصل عراق. دیرالزّور سوریه. بیروت لبنان

مارتین چولف خبرنگار روزنامه انگلیسی گاردین در منطقه بعاج عراق در نزدیکی مرز سوریه مشاهداتش از آنچه «طرح ایران برای ایجاد یک مسیر زمینی از ایران به مقصد لبنان از طریق عراق و سوریه» نامیده را در گزارشی منتشر کرده است. (منبع)

عمامه، غزل، تندیر جَرده، حصر

عمامه، غزل، تندیر جَرده، حصر

به نام خدا

اُنس با قرآن
مَا أَصَابَ مِنْ مُصِیبَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَمَنْ یُؤْمِنْ بِاللَّهِ یَهْدِ قَلْبَهُ وَاللَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ: هیچ مصیبتی جز به فرمان خدا نرسد. و هر کس به خدا ایمان بیاورد، خدا قلبش را [به حقایق] راهنمایی می کند؛ و خدا به همه چیز داناست(سوره ۶۴: التغابن - جزء ۲۸ - آیۀ 11،  ترجمۀ شیخ حسین انصاریان).

====================


2- عمامه، روحانیت، عبودیت
عمامه نه اصول دین و نه فروع دین است؛
یک پارچه است و بر سر...
از آیة الله محمود امجد، استاد اخلاق
ادامه...اینجا

3- تندیر جَرده
...حالا را نبین؛
که  قدم به قدم کوچه های دارابکلا
هف هش نُه تا
نونوایی داره...

متنی به قلم دامنه
با عنوان «تندیر جَرده»

ادامه...اینجا

4- عقل و تردید
گر عقل پشت حرف دل، امّا نمی‌گذاشت
تردید پا به خلوت دنیا نمی‌گذاشت
...
غزلی تازه از فاضل نظری
ادامه...اینجا

5- همچنان در حصر
شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین. در حصر خانگی دژخیمان مسلح آل خلیفه. خرداد 1396. عکس از خبرگزاری ابنا
شیخ عیسی قاسم همچنان در
حصرخانگی دژخیمان
زندگینامۀ ایشان:
ادامه...اینجا

6- دارابکلا در تیرماه 1396

ارسالی جناب یک دوست
ادامه...اینجا

7- دارابکلایی ها در روز قدس سورک

ارسالی رنگین کمان
ادامه...اینجا



8- عکس

 
غول پیکرترین هواپیمای جهان. (منبع این عکس: اینجا)