ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
مصاحبه با عمادالدین باقی
آیا جریان اصلاحطلبی به خوبی از آموزههای روشنفکری دینی استفاده میکند و یا این که جنبههای سیاسی برآن غلبه پیدا کرده است؟ مرز جامعه مدنی و جامعه دینی در ایران که ریشه در تاریخ اسلام دارد کجاست؟ برای پاسخ به این سوالات با عمادالدین باقی نویسنده، روزنامهنگار و فعال سیاسی گفتوگو کردیم که در ادامه میخوانید.
تعریف شما از نواندیشی دینی چیست؟
اگر روشنفکری به معنای مصطلح در ادبیات ما حدودا صدوپنجاه سال سابقه دارد، روشنفکری دینی حدود 50-60 سال سابقه دارد. روشنفکر کسی بود که از روشنفکران عصر روشنگری که نقاد سنتها و نقاد کلیسا بودند الگوگیری میکرد. در این شرایط چون عدهای بودند که هم میخواستند روشنفکر باشند تا مدافع وضع موجود شناخته نشوند، نمیتوان همانگونه که روشنفکران در غرب با آن مواجه شدهاند در اینجا هم با اسلام مواجه شد.
عمادالدین باقی و بهزاد نبوی. 7 مرداد 1395. (مجلس ترحیم پدر عمادالدین باقی) تهران. مسجد الغدیر خیابان میرداماد
معانی این اصطلاحات، معانی ثابتی نیستند و در ازای فرآیندهای مربوط به مسمای خود تغییر مییابند. چنان که وقتی شما انقلاب را تعریف میکنید ابتدا مشخصههای تعدادی از رویدادهای مشابه را شناسایی و دستهبندی میکنید، سپس انقلاب را تعریف میکنید. یعنی تعریف، برگرفته از مشخصههای پدیدهای عینی در جهان خارج است نه این که اول تعریف را میسازیم بعد پدیده به وجود میآید. روشنفکری در دورهای شامل همه کسانی بود که اصل را از یک سو بر دستاوردهای دنیای مدرن و از سوی دیگر نقد و وانهادن سنت نهاده بودند و وقتی روشنفکری دیندار هم آمد، همان روشنفکریای بود که به مدرنیسم اصالت میداد ولی میخواست دین را هم مدرن کند. >